De recruitment marketing funnel

Eén van de voornaamste parallellen die te trekken is tussen marketing en recruitment marketing is het denken in funnels of fasen. “Je vraagt je date toch ook niet tijdens het eerste afspraakje ten huwelijk”, wordt er dan vaak gezegd. Waarom zou je dan iemand na 5 minuten al vragen om een belangrijke beslissing, die het veranderen van werk toch is, te nemen?

De klassieke marketing funnel

Een veelgebruikt model in marketing & communicatie is het AIDA model. Dit model gaat uit van 4 fasen:

  • Awareness: eerst moet je het product of de dienst kennen.
  • Interest: dan moet je het product of de dienst interessant vinden.
  • Desire (of vaker Consideration): dan wil je kopen of twijfel je om te kopen.
  • Action: en dan koop je.

Deze fasen kunnen we ook perfect toepassen op de recruitment marketing funnel.

De recruitment marketing funnel

Wanneer we dit toepassen op recruitment marketing krijgen we de volgende fasen:

  • Awareness: zorgen dat je bedrijf gekend is.
  • Interest: ervoor zorgen dat je bedrijf als interessant gezien wordt, dat mensen op de hoogte willen blijven.
  • Consideration: je database en latent werkzoekenden die twijfelen om te solliciteren activeren.
  • Action: zorgen dat geïnteresseerde kandidaten zo gemakkelijk mogelijk kunnen solliciteren.

Let op: bij de recruitment marketing funnel is het conversiemoment (of Action moment) het solliciteren, niet het effectieve opstarten op de job. Om tot het startmoment te komen, hebben we eerst te maken met de klassieke rekrutering: het sollicitatieproces.

Conclusie

Wil jij aan de slag met jouw recruitment marketing? Breng eerst jouw funnel in kaart en bekijk welke content of acties je uitvoert in welke fase. Een voorbeeld:

  • Awareness: employer branding acties, workshops op scholen, aanwezigheid op jobbeurzen, …
  • Interest: digitale wervingscampagnes, content marketing, leadgeneratie, videogetuigenissen, …
  • Consideration: sterke vacatures, een job alert, vrijblijvende kennismakingsgesprekken, …
  • Action: een gemakkelijke manier om te solliciteren

Kan jij een duwtje in de rug gebruiken of ben je soms de goede richting kwijt? Neem hier contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Verder op de hoogte blijven?

Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg onze tips & tricks rechtstreeks in jouw mailbox.