Facebook en Instagram: het zijn twee kanalen die vaak gebruikt worden voor recruitment marketing campagnes. Maar zitten er wel nog mensen op Facebook? Welk kanaal is het beste voor welke doelstelling? En welke KPI’s houd je best in de gaten? Je leest het hieronder.
Wanneer we nadenken over recruitment marketing campagnes via social media, moeten we er natuurlijk zeker van zijn dat er effectief potentiële medewerkers te vinden zijn op het kanaal. Hoeveel gebruikers zijn er en welke karakteristieken hebben deze gebruikers? Daarmee helpt het jaarlijkse Digimeter rapport ons. Het laatst uitgebrachte rapport is dat van 2021.
De belangrijkste conclusie bij bovenstaande tabel is voor ons dat Facebook in alle leeftijdsgroepen buiten de jongste (16-24 jaar) meer gebruikt wordt dan Instagram. Hoewel wij de vraag “Wie gebruikt er nu nog Facebook?” vaak krijgen, spreken de cijfers voor zich. Het is wel duidelijk dat er bij Facebook (vooral bij de jongere leeftijdsgroepen) een dalende trend qua gebruik is, terwijl Instagram bij alle leeftijdsgroepen ieder jaar vaker en vaker gebruikt wordt.
Uit onze ervaring zien we dat Instagram vooral nog steeds gebruikt wordt als een platform om kennissen en influencers te volgen. De gesponsorde stories worden vaak weggeklikt en als storend beschouwd. Gebruikers zijn ook er ook vaak op ingesteld om op het platform te blijven en zullen slechts af en toe wegklikken om de gesponsorde berichten te bekijken.
Deze factoren zorgen ervoor dat Instagram vooral een kanaal is om de naamsbekendheid en branding van een bedrijf te verhogen. Te bekijken metrics zijn dan ook het aantal weergaven, minder het aantal kliks en sollicitaties.
Wil jij de nieuwe aftermovie van jouw teambuilding delen? Of wil je de waarden, missie of visie van je bedrijf verspreiden? Dan is Instagram (zeker bij een jonge doelgroep) het beste kanaal.
Facebook-gebruikers gebruiken het platform vaak als kanaal om van verschillende interesses (nieuws, sport, hobby’s, …) op de hoogte te blijven en staan er daarom vaker voor open om het platform te verlaten. Een klik naar een externe website is dus sneller gebeurd dan op Instagram.
Dat zorgt er ook voor dat Facebook nog steeds een beter platform is wanneer jij snel reactie wilt op je openstaande vacature. Potentiële medewerkers zien je vacature, klikken door en zijn bereid om te solliciteren indien het solliciteren gemakkelijk (en zonder cv?) en laagdrempelig is. KPI’s die je bij Facebook kan bekijken zijn weergaven, kliks én sollicitaties.
Wil jij graag persoonlijk advies over recruitment marketing campagnes? Neem hier contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg onze tips & tricks rechtstreeks in jouw mailbox.
Corneel Heymansstraat 8
8830 Hooglede
[email protected]
BE0785.743.550
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig waardevolle inhoud rechtstreeks in je inbox. We houden je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, tips en trends. Samen ontdekken we meer.