Het belang van push- en pullfactoren bij recruitment advertising

Als je nadenkt over het inzetten van recruitment advertising bij het invullen van je vacatures, is het belangrijk om stil te staan bij enkele push- en pullfactoren. Wat deze zijn en hoe je ze inzet, lees je in deze blog.

Wat zijn pullfactoren?

Pullfactoren zijn redenen die ervoor zorgen dat een kandidaat op jouw vacature wil solliciteren. Het zijn dus factoren die de kandidaat aantrekken. Voorbeelden hiervan zijn het loon en de extralegale voordelen, maar ook het takenpakket, de opleidingsmogelijkheden en de vakantiedagen kunnen een pullfactor zijn.

Wat zijn pushfactoren?

Pushfactoren zijn redenen die ervoor zorgen dat een kandidaat niet op jouw vacature zal solliciteren. Het zijn dus factoren die de kandidaat kunnen afstoten. Voorbeelden hiervan zijn het diploma, het regime of de ervaring die je van een kandidaat vraagt.

Beste resultaat

Je zal het beste resultaat uit je recruitment advertising halen als je een goede combinatie van beide factoren inzet. Enerzijds wil je een aantal pullfactoren inzetten om je advertentie aantrekkelijk te maken, anderzijds wil je ook niet dat iedereen solliciteert en wil je graag relevante kandidaten overhouden. Houd er ook rekening mee dat sommige factoren zowel push- als pullfactoren zijn. Zaken zoals het uurrooster, het regime of het (ploegen)systeem kunnen zowel aantrekken als afstoten, afhankelijk van de zoektocht van de kandidaat.

Het is dus belangrijk om op voorhand, voordat je de vacature uitschrijft, al eens na te denken over de mogelijke push- en pullfactoren van je vacature. Het bespaart je ook werk bij het effectief uitschrijven van je advertenties.

Meer van deze tips & tricks rechtstreeks in je mailbox? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief

Verder op de hoogte blijven?

Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg onze tips & tricks rechtstreeks in jouw mailbox.