Razend populair bij jongeren
Net als vorig jaar blijft Instagram het populairste sociale medium bij jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Maar liefst 85% van de Vlamingen in deze leeftijdsgroep zegt Instagram wekelijks te bezoeken, 76% (!) doet dit dagelijks. Instagram blijft dus een heel belangrijk medium wanneer je op zoek gaat naar jobstudenten en stagiairs of als jouw bedrijf openstaat voor schoolverlaters.
Stijgend gebruik bij volledige beroepsbevolking
Zoals verwacht ziet Instagram een stijgend gebruik zowel wekelijks als dagelijks in zowat alle leeftijdscategorieën van de actieve beroepsbevolking. Enkel bij de groep van de 25- tot 34-jarigen daalt het dagelijks gebruik licht van 60 naar 58 procent. Hierbij is het nog belangrijk om te noteren dat het gebruik van Instagram toch wel fel gestegen is bij Vlamingen tussen de 45 en 64 jaar. Ga er dus niet van uit dat je énkel schoolverlaters kunt bereiken via Instagram…
Significante verschillen tussen inkomensniveaus
In tegenstelling tot bij Facebook zien we bij Instagram grotere verschillen tussen de verschillende inkomensniveaus. Zo zien we een dagelijks gebruik van 27 procent bij de lage inkomens, terwijl dit bij de hoge inkomens 39 procent is, toch een verschil van 12 procentpunt. Het wekelijks gebruik is respectievelijk 38 en 51 procent, dus dat verschil zet zich door.
Conclusie
Naast Facebook blijft ook Instagram groeien als we kijken naar het wekelijks en dagelijks gebruik bij Vlamingen. Nieuw is dat Instagram meer en meer een kanaal wordt waarop je mensen van alle leeftijdsgroepen kan bereiken. Daardoor blijft Instagram een ‘no brainer’ wanneer je op zoek bent naar schoolverlaters, maar ook een te overwegen medium bij je zoektocht naar medewerkers met iets meer ervaring op de teller.
Houd volgende week zeker opnieuw je mailbox in de gaten, want dan switchen we van Meta naar Microsoft en zoomen we in op LinkedIn.
Meer weten over de imec.digimeter? Ga naar www.imec.be.