Het meest populair bij jongeren
Als we kijken naar de verdeling over de doelgroepen zien we dat TikTok het meest populair is bij de 18- tot 24-jarigen. In deze leeftijdscategorie gebruikt 61% de app wekelijks en 52% dagelijks. We zien een groot verschil met de leeftijdscategorie hoger, want daar gebruikt slechts 26% de app wekelijks en 18% dagelijks. Wanneer we het gebruik bij de 35-plussers onder de loep nemen, zien we dat het wekelijkse gebruik niet hoger uitvalt dan 10%. We kunnen hieruit dus al concluderen dat TikTok vooral interessant kan zijn als je doelpubliek niet ouder is dan 35 jaar.
De Meta-monopolie blijft duren
Als we TikTok vergelijken met Facebook en Instagram, zien we dat de Meta-apps in absolute cijfers nog een pak beter scoren bij de volledige actieve beroepsbevolking. Als we bijvoorbeeld kijken naar het gemiddelde wekelijkse gebruik bij de 18- tot 34-jarigen is dat bij Facebook en Instagram 77%, terwijl TikTok op 35% strandt.
Conclusie
In het algemeen kunnen we dus concluderen dat TikTok nog steeds een medium is dat enkel interessant is voor een jonger doelpubliek. We mogen hierbij echter niet alleen denken aan studenten en schoolverlaters, maar ook aan de 25- tot 34-jarigen. Weet uiteraard wel dat deze jonge doelgroep ook ouder wordt en binnen enkele jaren misschien wel interessant kunnen zijn voor je bedrijf. En wie op tijd zaait, oogst op het goede moment… ;-)
Houd volgende week zeker opnieuw je mailbox in de gaten, want dan bekijken we nog een laatste sociale medium: X!
Meer weten over de imec.digimeter? Ga naar www.imec.be.