De voordelen van onze Metch Assistant voor jouw bedrijf

Omdat we onze belofte ‘Gekwalificeerde kandidaten rechtstreeks in je mailbox’ willen waarmaken, werken wij naast ons aanbod social media advertising ook voortdurend aan onze eigen software, genaamd de Metch Assistant. Wat de Metch Assistant precies is en hoe je deze kan inzetten, delen we graag in deze blog.

Wat is de Metch Assistant?

De Metch Assistant is een automatische flow die kort na het sollicitatiemoment wordt ingezet en die als doel heeft om een eerste match tussen jouw bedrijf en de kandidaat af te toetsen. Hoewel deze flow continu geoptimaliseerd en uitgebreid wordt, bestaat deze nu uit drie grote onderdelen.

1. Communicatie

De kandidaat krijgt na het solliciteren binnen de minuut een SMS en een e-mail waarin de sollicitatie bevestigd wordt en er concrete vervolgstappen meegedeeld worden. De SMS-integratie is hier voor veel bedrijven een grote meerwaarde, omdat dit sterk opvalt en tegemoet komt aan het niet regelmatig checken van de mailbox bij bepaalde doelgroepen.

2. Interactief formulier

In de SMS en/of e-mail wordt de kandidaat gevraagd om een kort interactief formulier in te vullen. Dit interactief formulier is zowel op desktop als mobiel gemakkelijk in te vullen en is heel intuïtief. De vragen die in het formulier gesteld worden, verschillen per vacature en per bedrijf en worden altijd samen met de klant bepaald. Omdat wij de kandidaat altijd het gevoel willen geven dat er rechtstreeks met het bedrijf gecommuniceerd wordt, zorgen we ervoor dat het formulier volledig in de huisstijl van jouw bedrijf gezet wordt.

3. Data delen

Alle informatie van de kandidaat en zijn/haar antwoorden op het formulier worden via een overzichtelijk portaal gedeeld met jou, zodat je meteen aan de slag kan om de kandidaat op te volgen en verder aan jouw bedrijf te binden.

De doelen van de Metch Assistant

1. Kwalificatie

Het belangrijkste doel van de Metch Assistant is het kwalificeren van de kandidaten die via de wervingscampagnes instromen. Aangezien we in eerste instantie enkel basisgegevens (voornaam, achternaam, e-mailadres en telefoonnummer) van de kandidaat vragen, willen we graag iets meer informatie voor we met de kandidaat aan de slag gaan.

Samen met jou denken we na over de belangrijkste vragen die we van een kandidaat willen weten. Omdat we bij digitale wervingscampagnes niet meteen om een cv vragen, zijn dit vaak de vijf eerste zaken waarnaar jij zou kijken bij het binnen krijgen van een cv. Op basis van de antwoorden op deze vragen kunnen we de acties die we willen ondernemen, definiëren. Sommige kandidaten zal je meteen willen contacteren, andere kandidaten zullen minder relevant zijn voor de vacature.

Houd er trouwens rekening mee dat niet elke kandidaat de Metch Assistant zal gebruiken, dus daar merk je al meteen welke kandidaten oprecht geïnteresseerd zijn en welke kandidaten niet.

2. Beleving

Aangezien de strijd om talent nooit harder was, wil je ook dat de kandidaat bij jouw bedrijf wil komen werken en niet bij een concurrent. Daarom voegen we enkele elementen toe in het formulier die ervoor zorgen dat de kandidaat weet waarvoor jouw bedrijf staat, wat jouw USP’s zijn en waarom het bij jou beter werken is. Een leuke video van een teambuilding? Een mooie visual van de waarden van jouw bedrijf? Alles kan! Hier gaan we de kandidaat al een eerste keer aan jouw bedrijf binden.

3. Transparantie en tijd besparen

Bij een goede invulling van onze Metch Assistant definieer je verschillende outcomes voor de kandidaat. Sommige kandidaten zullen alle hokjes afvinken, anderen helemaal niet. Het is dan ook belangrijk om beide kandidaten andere vervolgstappen mee te geven op het einde van het formulier.

Kandidaat A meteen aan je binden, omdat alle vragen positief beantwoord werden? Vraag gerust naar het contactmoment bij voorkeur, zodat de sollicitatie meteen concreet wordt en je kans op voicemail verkleind wordt.

Kandidaat C op een respectvolle manier niet weerhouden, omdat enkele belangrijke vragen negatief beantwoord werden? Wees meteen transparant, maar laat ruimte voor persoonlijke feedback. Het zal jou ook tijd besparen, waardoor je meer ruimte hebt voor een goed gesprek met kandidaat A.

Vrijblijvende demo

Benieuwd hoe jij de Metch Assistant kan inzetten voor je rekrutering? Neem hier contact op voor een vrijblijvende demo.

Verder op de hoogte blijven?

Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg onze tips & tricks rechtstreeks in jouw mailbox.