Digimeter Recruitment 2024: Het gebruik van Facebook stijgt

Onlangs werden in de nieuwe imec.Digimeter de trends rond bezit en gebruik van media in technologie in Vlaanderen voor 2023 gepubliceerd. In deze blogserie vertalen we de cijfers naar concrete conclusies voor rekrutering en rekruteringscommunicatie. Deze week beantwoorden we één van de meest gestelde vragen die we krijgen: zitten er überhaupt nog mensen op Facebook?

Stijgend gebruik bij jongeren

Toen we het rapport voor de eerste keer downloadden, was er één tabel die we meteen wilden zien: het wekelijks gebruik van Facebook bij jongeren. We vielen dan ook bijna van onze stoel toen we zagen dat het wekelijks gebruik van Facebook bij jongeren tussen de 18 en 24 jaar gestegen was van 70% in 2022 naar 78% in 2023. Dit wil zeggen dat 78% van de Vlamingen in deze leeftijdsgroep wekelijks Facebook bezoeken. Laat maar komen die Facebook-campagnes!

Lichte daling bij 25- tot 34-jarigen

De daling die we verwacht hadden bij de jongste leeftijdsgroep was wel zichtbaar bij de leeftijdscategorie hoger. Bij de Vlamingen tussen de 25 en de 34 jaar daalde het wekelijkse gebruik van Facebook van 82% naar 76%. Een kleine, maar significante daling dus. Zeker als je weet dat het gebruik in 2019 nog 84%was…

Stagnatie bij de 35-plussers

Bij de Vlamingen tussen de 35 en 65 jaar oud zien we een stagnatie bij het wekelijks gebruik van Facebook. Onderstaande tabel toont ons dat het gebruik omgekeerd evenredig evolueert met de leeftijd. Het is wel nog belangrijk om mee te geven dat in deze leeftijdsgroepen gemiddeld meer dan 60% wekelijks Facebook gebruikt.

Geen grote verschillen tussen de inkomensniveaus

Naast de leeftijdsgroepen bekijkt de imec.Digimeter ook de verschillen in gebruik tussen vier verschillende inkomensniveaus: student/geen info, laag, midden en hoog. Zowel qua wekelijks als qua dagelijks gebruik zijn er tussen de niveaus geen grote verschillen te merken: het wekelijks gebruik schommelt tussen de 64 en de 68 procent en het dagelijks gebruik tussen de 52 en 54 procent.

Conclusie

In het algemeen blijft Facebook dus een heel goed medium om jouw doelgroep te bereiken als je weet dat gemiddeld 73,4 procent van de Vlamingen er wekelijks aanwezig is. En ja, ondanks de verwachtingen zal je er ook jongeren kunnen bereiken! ;-)

Houd volgende week zeker je mailbox in de gaten, want dan nemen we het gebruik van Instagram onder de loep!

Meer weten over de imec.digimeter? Ga naar www.imec.be.

Verder op de hoogte blijven?

Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg onze tips & tricks rechtstreeks in jouw mailbox.