Drie redenen waarom je het cv beter niet vraagt bij digitale wervingscampagnes

Het cv wordt door veel recruiters gezien als een onmisbare tool tijdens het rekruteringsproces. Toch is het niet slim om dit meteen te vragen wanneer je een digitale wervingscampagne inzet om de vacature in te vullen. Benieuwd waarom je dit beter niet doet? Wij geven drie redenen in deze nieuwe blog.

Latent werkzoekenden

Als je van plan bent om een digitale wervingscampagne te lanceren, is het belangrijk om even stil te staan bij het publiek van jouw campagne. Aangezien we op dit moment in Vlaanderen met een werkzaamheidsgraad van meer dan 75% zitten, zal het merendeel van jouw publiek dus aan het werk zijn. In dat geval is het cruciaal om te beseffen dat je op zoek bent naar latent werkzoekenden. Dit zijn mensen die aan het werk zijn, maar niet 100% tevreden zijn binnen hun functie of bedrijf. Ze zijn niet actief op zoek naar een nieuwe werkgever, maar staan er wel voor openen om te veranderen.

Omdat latent werkzoekenden niet actief op zoek zijn naar werk, hebben ze vaak geen up-to-date cv en kunnen ze deze dan ook niet meteen doorsturen. Als je dan het cv als verplicht aangeeft in het sollicitatieformulier, zal deze kandidaat – die misschien heel goed bij jouw bedrijf past! – de pagina verlaten en niet verder gaan met de sollicitatie. Kans verloren…

Smartphone

Het zal je niet verbazen dat het merendeel van de sociale media gebruikers vanop hun smartphone surfen. Ook deze trend heeft een belangrijke implicatie voor het cv tijdens digitale wervingscampagnes. Vraag het jezelf eens af: heb jij jouw cv staan op jouw smartphone? En als jij die uitzondering bent, hoe up-to-date is dat cv dan? Juist… Het cv vragen wanneer je voornamelijk te maken hebt met smartphone gebruikers is een absolute no-go voor je wervingscampagne.

Inclusie

Als laatste reden komt het meteen vragen van het cv niet tegemoet aan de mogelijkheden van de zogenaamde ‘digital refugees’, ofwel mensen die weinig digitale skills bezitten. Ben je op zoek naar een kandidaat waarvoor digitale skills niet belangrijk zijn? Probeer dan op een andere manier (bv. telefonisch) een aantal gerichte vragen te stellen. Zo krijgt deze kandidaat even veel kansen als een kandidaat die digitaal wel sterk is.

De oplossing

Gelukkig bestaan er op vandaag genoeg digitale tools om het cv te vervangen of later in het rekruteringsproces te brengen. Om tegemoet te komen aan de vragen van onze klanten, ontwikkelden wij de Metch Assistant. Dit is een tool die de candidate journey vanaf de klik op de advertentie tot het eerste contactmoment automatiseert en personaliseert. Voor jou als recruiter betekent dit meer en beter gekwalificeerde kandidaten rechtstreeks in jouw mailbox.

Wil je graag meer weten over onze Metch Assistant? Neem hier contact met ons op voor een vrijblijvende demo.

Verder op de hoogte blijven?

Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg onze tips & tricks rechtstreeks in jouw mailbox.