Digimeter Recruitment 2024: Grote verschillen tussen inkomensniveaus bij LinkedIn

Onlangs werden in de nieuwe imec.Digimeter de trends rond bezit en gebruik van media in technologie in Vlaanderen voor 2023 gepubliceerd. In deze blogserie vertalen we de cijfers naar concrete conclusies voor rekrutering en rekruteringscommunicatie. Vandaag bekijken we het buitenbeetje in sociale media landschap: LinkedIn. Klopt het dat enkel hoger opgeleide mensen op LinkedIn zitten?

Slechts 4% bezoekt LinkedIn dagelijks

Dat LinkedIn qua gebruik sterk verschilt van Facebook en Instagram is duidelijk. Het platform wordt meer gebruikt om een zakelijk netwerk op te bouwen, waar de Meta-apps vooral gebruikt worden in de privésfeer. Ook het percentage dat wekelijks LinkedIn bezoekt, verschilt sterk. Waar dat percentage bij Facebook over de volledige Vlaamse bevolking op 66% ligt, zien we bij LinkedIn slechts een wekelijks gebruik van 14%. Dagelijks noteren we een gebruik van 53% bij Facebook en 4% bij LinkedIn.

Populairder bij bepaalde leeftijdsgroepen

Het zal geen verrassing zijn dat LinkedIn het meest populair is bij de leeftijdsgroepen tussen de 25 en de 55 jaar waar we een gemiddeld wekelijks gebruik van 20 procent noteren. Daarnaast is het ook belangrijk om mee te geven dat de inspanningen van scholen om studenten vroeger naar LinkedIn te begeleiden werken. Waar in 2019 slechts 9% van de Vlamingen tussen de 18 en 24 jaar wekelijks LinkedIn bezocht, is dit nu 15%.

Grote verschillen tussen inkomensniveaus

Waar we bij Facebook en Instagram geen of kleine verschillen tussen de inkomensniveaus zagen, is dat bij LinkedIn helemaal anders. Het wekelijkse gebruik ligt bij de lage inkomens op 8%, bij de gemiddelde inkomens op 12% en bij de hoge inkomens op 26%. Het voorgevoel dat LinkedIn vooral interessant is om op zoek te gaan naar medewerkers met een hoger diploma, wordt hier dus bevestigd.

Conclusie

We kunnen uit deze cijfers concluderen dat LinkedIn nog steeds een platform is waarop je een kleiner deel van de Vlaamse bevolking kan bereiken. Met name de hoger opgeleide Vlamingen tussen de 25 en de 55 jaar zijn er vaker te vinden, al komen de absolute cijfers ook bij deze doelgroep niet in de buurt van de Meta-apps. Hierbij komt ook nog dat de prijzen voor zakelijke diensten op LinkedIn best hoog zijn, waardoor LinkedIn zeker niet het eerste platform is die wij zullen inzetten voor recruitment advertising.

Houd volgende week zeker opnieuw je mailbox in de gaten, want dan trekken we naar China voor “the newest kid on the block”: TikTok!

Meer weten over de imec.digimeter? Ga naar www.imec.be.

Verder op de hoogte blijven?

Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg onze tips & tricks rechtstreeks in jouw mailbox.